Från och med den 1 juli 2025 börjar Palma kommun att bötfälla äldre fordon som kör in i lågutsläppszonen (Zona de Bajas Emisiones/Low Emissions Zone ZBE/LEZ). Beslutet innebär att bötestiden tidigareläggs från årets slut och träder i kraft redan i sommar.

Vad är en A- och B-bil?
Spanien delar in fordon i utsläppskategorier enligt miljöpåverkan:
A-märkning: Inga miljömärkningar – äldre bensinbilar (registrerade före år 2000) och dieselbilar (före 2006). Får inte köra in i ZBE från 1 juli 2025
B-märkning: Lite nyare fordon – bensinbilar (från 2000–2005) och dieselbilar (2006–2013). Får köra till och med 2026 – förbjuds från 2027
C-, ECO- och 0-märkning: Nyare, renare fordon. Tillåtna utan begränsningar
Motorcyklar: Alltid tillåtna
Systemet läser av registreringsnumret, så du behöver inte ha miljödekalen på bilen, även om det rekommenderas.
Från 1 juli riskerar förare av A-bilar böter på 200 euro om de kör in i zonen. Zonen omfattar stora delar av centrala Palma.
Undantag från reglerna
Vissa fordon får ändå köra in i zonen, till exempel:
- Invånare som bor inom ZBE
- Personer med nedsatt rörlighet
- Utryckningsfordon och samhällsviktiga transporter
- Fordon för vårdpersonal, kollektivtrafik och godstransporter
- Besök till sjukhus som General Hospital, Clínica Rotger, Mutua Balear och Carmen
Bakgrund
ZBE infördes för att förbättra luftkvaliteten i Palma. Sedan januari har det varit en övergångsperiod utan böter, men kommunen anser att sex månader räckt för att informera invånarna. Den nya lagen gäller till att börja med A-bilar – men B-bilar förbjuds gradvis från 2027, och fler begränsningar kommer efter 2030.
Källa: Ultima Hora
Foto: Pixabay
Missa inga nyheter! Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev HÄR.
Relaterade nyheter:












