Palmabussarna får nya regler

Bussarna har gått i Palma sedan utegångsförbudet infördes i mitten på mars.

Men i glesare turer och med framdörren vid chauffören stängd. Resande fick gå på och av via bakdörrarna. Sedan skulle resenären gå fram till kortterminalen för betalning. Området runt chauffören var avspärrat. Bussen fick bara ha 33% av kapaciteten utnyttjad av resande.

Nu gäller detta

Obligatoriskt med andningsmask på all kollektivtrafik i hela landet. Du får inte gå på bussen utan masken och bara genom framdörren. Chauffören ska kunna se att alla har mask och kunna räkna hur många som kommer till.

Kapaciteten på bussen begränsas till 50%.

Bussarna kommer att köra med öppna fönster för att få luftcirkulation.

Turtätheten kommer att öka successivt under ”öppningsfasen” av Mallorca.

Alla bussar har desinficerats varje dag sedan coronasmittan började. Man är särskilt noga med terminaler, ledstänger och andra ställen där många sätter händerna.

Från och med 11 maj (fas 1) kommer EMT öppna sitt kontor för att förnya biljetter. Dessutom finns drygt 100 tidningskiosker runt om i Palma som är återförsäljare.

Annonser

Senaste nyheter

Havet runt Mallorca blir snabbt varmare

Nästan sex grader på två veckor Havstemperaturen runt Balearerna har stigit ovanligt snabbt under slutet av maj. Enligt data från Balearernas kustobservatorium SOCIB ökade medeltemperaturen i havet med 5,74 grader

Läs mer »
NYHETSBREV
Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev!

Får du inget bekräftelsemail – hör av dig till [email protected]
(Glöm inte att titta i din skräppost).

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev!

Får du inget bekräftelsemail – hör av dig till [email protected]
(Glöm inte att titta i din skräppost).

Annonser
Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev!

Får du inget bekräftelsemail – hör av dig till [email protected]
(Glöm inte att titta i din skräppost).